Blogger Templates

SELAMAT DATANG....

Khas untuk pembaca......segalanya untukmu

KHAS BUAT ANDA.....

Sabtu, 3 Mac 2012

GERHANA CINTA LUKA 1

EPISODE 1
    Andrea Elissa Carlson membetulkan pakaiannya, rambutnya yang panjang dan beralun diikat kemas mengggunakan pengikat rambut berbentuk rama-rama, hadiah dari Hannah. 
Dia tersenyum, puas hati dengan penampilannya hari ini biarpun dia hanya bergaya ringkas dengan kemeja biru bercorak kotak dan jeans lusuh.  Beg sandangnya dicapai sebelum disangkut dibahu.




            Andrea berlari turun ke tingkat bawah, jam ditangan sudah menunjukkan hampir pukul 8.35 pagi dan itu bermakna dia sudah terlewat lima minit dari waktu yang dijanjikan.
            “ Kepalanya dijenguk diarah dapur, mencari bayang makciknya. Dia tersenyum bila melihat makcik Jane sedang tekun membancuh minuman. Pantas kakinya melangkah menghampiri makcik Jane.
            “ Makcik…..Ann pergi dulu ya. Nanti kita jumpa kat sekolah. ” ujar Andrea sambil mencium pipi makcik Janenya.
            “ Tak nak sarapan dulu?. ” Tanya makcik Jane. Andrea menggeleng.
            “ Dah lambat la, nanti mereka tertunggu-tunggu pulak. ” ujar Andrea sambil tersenyum. Wanita itu hanya mengangguk. Sekeping roti sempat dicapai Andrea sebelum keluar.
            Andrea menyorong basikalnya keluar dari garaj menuju ke pintu pagar, angin yang bertiup lembut menyebarkan haruman bunga rose ke segenap ruang.
Sebaik sampai di hadapan pintu pagar kecil, kepalanya dijenguk kedalam peti surat, ada sekeping nota terselit disitu membuatkan dia tersenyum. Tangannya pantas membuka pintu kecil peti surat lalu dicapai nota itu.
-watch your back…..something bad might happen, today -
           
Andrea menggelengkan kepalanya, sudah beberapa kali dia menerima ancaman begini namun dia tidak pernah mengambil peduli. Entah siapa yang cuba mempermainkan dia, dia sendiri tidak pasti. Dia buat tidak peduli dengan ancaman itu yang baginya hanya satu permainan manusia yang cemburukan kebahagiaan orang lain.     




Basikalnya dikayuh laju menuju ke simpan jalan, dari jauh dia melihat empat gadis sebayanya sedang menunggu. Tangan diangkat dan dilambai.
“ Sorrylah aku lambat.. ” ujar Andrea meminta maaf, cuping telinganya dipegang, tanda rasa bersalah.
“ Tak apa….kami pun baru sampai. Mari kita pergi sekarang, nanti lewat pulak. ” ujar Hannah. Andrea, Thalia, Sandra dan Marion mengangguk. Mereka segera berlalu menuju ke Sekolah Tinggi Primrose.



Hari ini merupakan hari majlis tamat pengajian bagi pelajar-pelajar gred 12 Sekolah Tinggi Primrose. Masing-masing akan dianugerahkan Sijil Tinggi Pengajian setelah 4 tahun bertungkus lumus belajar. Selepas ini mereka semua akan melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.




            Andrea tidak jemu-jemu menekan punat kameranya, merakam gambar 4 sahabat akrabnya dalam pelbagai gaya menarik. Hampir kesemua sudut yang dirasakan cantik menjadi lokasi pergambaran mereka.
Hannah Brown, Thalia Carter, Sandra Quinn dan Marion Hach tersenyum gembira saat gambar mereka diambil sementara Andrea pula lebih suka menjadi jurugambar.
Dia mahu mengasah bakat yang ada didalam dirinya sambil mempraktikkan teknik yang betul seperti yang pernah dibaca melalui buku sebelum ini.
            “ Ann….jomlah kita ambil gambar sama-sama. Lagipun kita jarang ada gambar berlima. Asyik kami berempat saja yang jadi model. Pergilah minta tolong sesiapa yang boleh ambilkan gambar kita. ” ujar Hannah. Andrea tersenyum.
            “ Tak apalah….biar aku jadi jurugambar saja. Lagipun aku tak minat nak bergambar, aku lebih suka ambil gambar. Korang sendiri pun tahukan. ” ujar Andrea menolak.
            “ Ala….bila lagi kita nak jumpa peluang macam ni, nanti kita semua dah nak berpisah. ” pujuk Hannah, Andrea tersenyum.
            “ Bukan jauh mana pun…..bila time cuti semesta, kita boleh jumpa lagi. ” ujar Andrea, masih tidak mahu mengalah.
            “ Sekali saja….kami janji, lepas ni kami takkan paksa kau ambil gambar lagi. ” ujar Thalia. Andrea mengangguk.
            “ Ok….tapi lain kali ya. ” ujar Andrea sambil ketawa membuatkan Sandra mendengus. Payah betul mahu mengajak gadis ini bergambar.
            “ Kami tak kira apa pun alasan kau untuk kali ni, kau kena jugak ikut kemahuan kami. ” paksa Marion. Andrea ketawa lagi, dia berpaling bila terasa bahunya ditepuk lembut.
            “ Ann…..pergilah join mereka, kasihan mereka. Bila lagi kamu nak bergambar bersama, lepas ni….kamu semua kan dah nak berpisah. Jangan suka hampakan harapan orang, tak elok. Pergilah biar pakcik yang ambilkan gambar kamu berlima. ” ujar Pakcik Harry membuatkan senyuman dibibir Andrea mekar, segera dia menghampiri sahabat-sahabatnya itu.
            “ Oklah…oklah, kali ni saja tau. Lepas ni jangan paksa aku buat sesuatu yang aku tak suka lagi. ” ujar Andrea mengalah akhirnya.
            “ Macam tu lah. Bukan selalu kan kau jadi model. Sepanjang kita kenal, rasanya ini baru kali ke 4….kau bergambar bersama kami. Selebihnya hanya nampak wajah aku, Hannah, Thalia dan Marion je dalam gambar. ” ujar Sandra.
            “ Kau sendiri pun tahu aku memang tak suka bergambar, semua gambar-gambar aku tu diambil secara paksa rela tau. ” ujar Andrea, dia ketawa kecil.
            “ Ooo….jadi selama ni kau tak ikhlas la ya. ” ujar Thalia, marah-marah sayang. Matanya menikam tajam anak mata Andrea, tetapi gadis itu langsung tidak menunjukkan rasa takut. Malah masih boleh tersenyum dan ketawa. Bahu Thalia ditepuk lembut beberapa kali.
            “ Ikhlas…..tapi bukan sepenuhnya. Separuh je, yang lain tu sebab paksa rela korang. ” ujar Andrea selamba. Dia mengaduh sakit bila bahunya dicubit lembut oleh Thalia.
            “ Ada pulak macam tu. ” ujar Sandra. Andrea mengangguk. Hannah ketawa.
            “ Aku tak kira…..kau paksa rela ke, terpaksa ke hatta tak ikhlas sekalipun……aku tetap nak kita semua bergambar bersama-sama hari ni. Kalau kita terpaksa panjat masuk bangunan sekolah time pagar berkunci waktu malam pun, aku tetap akan pastikan kita bergambar bersama-sama. ” ujar Marion. Andrea ketawa besar, gelihati mengenangkan kata-kata Marion yang begitu bersungguh-sungguh semata-mata mahu memaksanya bergambar.
            “ Betul kata Marion tu, aku sokong sangat. ” ujar Thalia bersemangat, Sandra mengangguk setuju. Hannah menggelengkan kepala.




            Andrea berpaling bila kedengaran namanya dipanggil seseorang, dari jauh Wilma Thompsom melambai dan menghampirinya. Andrea mengeluh, apa lagi yang gadis ini mahu agaknya. Kenapa gadis ini selalu cuba menyakiti hatinya, apa yang dia tak puas hati dengan dirinya.
            “ Hem…tak ada kerja lain la ni, mesti datang nak menyakitkan hati aku lagi. Masuk kali ni dah 100 kali percubaan dia nak sakitkan hati aku. Dia ni dah boleh pecah rekod dunia ketegori perempuan paling banyak menyakitkan hati orang. ” bisik hati kecil Andrea, dia ketaw kecil.
            Senyuman tetap diukir di sudut bibirnya, walaupun Nampak tak ikhlas tapi kira oklah tak ada langsung.
            Wilma membetulkan rambutnya yang didandan kemas, wajahnya begitu cantik bersolek, mengalahkan model. Pakaiannya juga mengikut fesyen terkini dari majalah. Andrea tersenyum, jauh berbeza jika dibandingkan dengannya.
“ Hei….Ann, lepas ni kau nak sambung belajar kat mana?. ” Tanya Wilma, hujung rambutnya diulus lembut. Andrea mengerutkan dahinya, pelik dengan pertanyaan gadis itu, pasti ada sesuatu yang dirancangkan untuk menyakitkan hatinya lagi.
“ Tak pasti lagi, tapi aku nak ambil bidang fotografi. Aku nak jadi jurugambar terkenal macam Aiden Bayly. ” ujar Andrea, matanya bersinar saat dia menuturkan kata-kata itu. Siapa yang tidak kenal dengan Aiden Bayly, antara jurugambar muda yang terkenal di Alamas.
            “ Oh ya ke. Well aku harap kau berjaya. Jangan nanti kau Cuma jadi  tukang angkat kamera dah la. ” ujar Wilma sambil ketawa. Gina dan Betrice turut sama ketawa.
            “ Aku takut korang bertiga yang melopong nanti bila tengok kejayaaan Ann, mana tahu wajah dia nanti akan terpampar dalam Majalah Fashioniesta. ” ujar satu suara. Andrea dan Wilma berpaling serentak.
            “ Hai Ann… ” sapa Jack, Andrea hanya tersenyum dan Wilma memandang Andrea tajam. Dia buat-buat tak peduli dengan jelingan Wilma, bukan dia tidak tahu keobsesan gadis itu pada Jack. Wilma memang tak suka ada gadis lain yang menjadi saingan dia sekalipun dua sahabat baiknya, Gina dan Betrice.
            “ Tahniah…. ” ucap lelaki itu.
            “ Tahniah untuk kau juga. ” ujar Andrea. Jack tersenyum sehingga menyerlahkan barisan giginya yang putih tersusun.


            Jack Rich, antara jejaka rebutan di Sekolah Tinggi Primrose. Atlet ragbi sama seperti Alan dan juga merupakan pidato terbaik Antlia. Ramai gadis di pekan ini yang menaruh hati pada jejaka itu termasuklah juga Wilma.
            “ Alan mana?. ” Tanya Andrea, selalunya dia melihat Alan bersama lelaki itu dan ahli kumpulannya. Lelaki itu mengangkat bahu, tanda dia tidak tahu.
            “ Aku tengah cari dia la ni, entah kemana dia menghilang. ” ujar Jack. Andrea tersenyum.
            “ Agaknya dia tengah menyorok dari peminat-peminat yang sejak pagi tadi yang tak henti-henti kejar dia kot. ” ujar Andrea lagi, ketawa.
            “ Mungkin la tu. Oklah Ann, aku nak pergi cari dia. ” ujar Jack sebelum berlalu tergesa-gesa meninggalkan tempat itu. Wilma dan teman-temannya juga berlalu meninggalkan tempat itu sebaik sahaja bayang Jack hilang disebalik bangunan kelas.




Andrea menggelengkan kepalanya dan ketawa kecil, dari jauh kedengaran suara-suara si gadis sunti sedang berusaha mengejar untuk menarik perhatian lelaki yang baru sahaja berlalu tadi.
Semenjak Gred 10 lagi, ahli pasukan ragbi sekolah menjadi tumpuan pelajar wanita, setiap hari kawasan padang sekolah dipenuhi dengan gadis-gadis dan suara jeritan mereka. Namun yang paling menjadi tumpuan adalah Alan dan Jack lantaran sikap mereka yang cukup ‘ peramah ’ terutama dengan perempuan.

Kepalanya dipalingkan kesebelah bila terasa bahunya disentuh lembut. Andrea tersenyum manis.
            “ Kau jangan dengar cakap mereka tu, kami semua yakin kau akan berjaya. ” ujar Hannah. Thalia, Sandra dan Marion mengangguk memberi semangat. Andrea masih tersenyum, dia mengajak sahabat-sahabatnya duduk di tepi padang.



           
            Andrea mengutip kudup bunga jacaranda yang jatuh menimpa kepalanya, tangannya ligat melakar sesuatu diatas rumput dengan sebatang ranting kayu ditangan.
            “ Korang pula macam mana?. ” Tanya Andrea sewaktu mereka berlima duduk mengadap antara satu sama lain dibawah pokok besar tepi padang.
            “ Aku nak jadi ahli astronomi. ” ujar Hannah. Andrea berpaling kesebelah, memandang wajah gadis itu.
            “ Kenapa?. ” Tanya Andrea. Hannah tersenyum lebar, dia mengangkat keningnya.
            “ Sebab senang untuk aku petik bintang dilangit. Nanti boleh aku hadiahkan pada korang. ” ujar Hannah sehingga mengundang tawa mereka yang lain.
            “ Hurm….habis la bintang-bintang tu semua nanti, bila kau asyik kutip je. Lepas ni langit malam kita dah tak ada bintang lagi la. ” usik Thalia. Masing-masing ketawa.
            “ Aku pulak nak jadi ahli perniagaan, nak buka kedai kat pekan ni. Aku tak nak tinggalkan pekan ni. ” ujar Thalia, mula membayangkan dirinya bergambar dihadapan sebuah cafe.
            “ Kau tak nak tinggalkan pekan ni sebab aku kan. ” ujar Alan tiba-tiba, entah dari mana dia muncul sehingga mengejutkan mereka berlima. Thalia menarik muka masam, kenapalah lelaki ini suka sangat muncul dalam waktu dia gembira, buat rosak mood saja.
            “ Sibuk je lah kau ni, pergilah main jauh-jauh. Sehari tak ganggu orang tak senang agaknya. ” marah Thalia. Alan ketawa, langsung tidak ambil hati dengan kata-kata Thalia malah dia semakin galak mengusik.
            “ Kau jangan selalu marah-marah, nanti jatuh cinta pulak pada aku. ” ujar Alan sebelum melangkah pergi meninggalkan Thalia dan kawan-kawannya.
            “ Tak ingin aku nak jatuh cinta kat kau, aku sanggup terjun Tasik Aquamarine kalau betul. ”  laung Thalia kuat, geram. Marion hanya ketawa.
            “ Jangan nanti kau tak sanggup terjun dah la. ” jerit Alan pula dari hujung padang, sahabat-sahabatnya turut ketawa, menepuk bahu lelaki itu sebagai tanda sokongan.
            “ Aku tengok korang berdua ni cute sangat, memang sesuai jadi pasangan kekasih. ” usik Sandra.
            “ Sandra…..baik kau tarik balik kata-kata kau tu, karang tak pasal-pasal aku jahit mulut tu nanti. ” marah Thalia. Sandra cepat-cepat menutup mulutnya.
            “ Korang berdua ni…..pasal hal kecil pun nak bergaduh. ” tegur Andrea. Thalia dan Sandra terdiam.
            “ Tapi ada betul juga kata Sandra tu, aku suka tengok korang berdua bersama. ” ujar Andrea. Thalia menarik muncung, tangannya disilang memeluk tubuh.
            “ Dah la….dah la, kita sambung cerita tadi. ” ujar Hannah meredakan ketegangan suasana.
            “ Korang berdua pulak macam mana?. ” Tanya Andrea.
            “ Aku nak masuk kolej masakan, nak jadi chef. Boleh aku kongsi dengan Thalia buka kedai kat pekan ni. ” ujar Sandra. Tangan Thalia digenggam.
            “ Cadangan yang baik….bertambah majulah pekan kita kalau macam ni. ” ujar Thalia. Sandra mengangguk, mengiakan kata-kata sahabatnya.
            “ Aku pulak nak jadi pereka Fesyen terkenal. Mana tahu suatu hari nanti aku dan Andrea boleh bekerjasama. ” ujar Marion. Andrea mengangguk setuju.
            “ Aku nak buka sebuah galeri untuk kongsi hasil karya aku dengan orang lain, manalah tahu kan kalau-kalau karya-karya aku nanti dibeli orang…..dapatlah aku kumpul duit banyak-banyak. ” ujar Andrea, memasang angan-angan.
            “ Kalau kau dah kaya dan jadi terkenal nanti…..jangan pulak kau lupakan kami. ” ujar Thalia. Andrea menggeleng.
            “ Takkan aku nak lupakan korang pulak. Sekalipun aku pergi jauh, aku akan tetap bawa wajah korang dalam hati aku. ” ujar Andrea.
            “ Aku berdoa semoga semua cita-cita kita akan menjadi kenyataan suatu hari nanti. ” ujar Hannah. Jari-jemari mereka berlima saling taut, hati mereka berdoa menanam harapan agar impian murni mereka menjadi kenyataan suatu hari nanti.
            “ Hei….nanti kita jumpa kat rumah pokok macam biasa ya. ” ujar Hannah, masing-masing mengangguk dan bangun. Daun-daun kering yang melekat dipunggung mereka, disapu dengan tangan sebelum beredar dari situ. 




            Andrea membaca bait-bait yang tertera di kertas kecil yang dilekatkan dibahagian handle basikalnya.

            - Jauhkan diri kau dari Jack, dia milik aku –

            Matanya dihalakan ke sekeliling kawasan berdekatan, mencari gerangan siapa yang menghantar nota berbaur cemburu itu. Namun tiada siapa yang kelihatan.
Andrea menggumpal kertas itu lalu dicampakkan kedalam tong sampah, dia menyorong basikal keluar dari perkarangan sekolah untuk pulang.

4 ulasan:

  1. cerita baru..?smbungan tc x de ke..?apa2 pn all the best..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pemilik hati...

      buat masa ni tak dapat upload lagi. baru hantar TC untuk penilaian. sory sesangat...aperpun terima kasih sbb sudi luangkan masa membaca dan memberi komen... :)

      Padam
  2. tme ksih..sgt2 rindukan TC ni..dh nazak dlm rindu..hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pemilik hati....

      maaf lah sbb tak dapat upload lagi... :(.
      apapun terima kasih atas sokongan anda.... :)

      Padam