Blogger Templates

SELAMAT DATANG....

Khas untuk pembaca......segalanya untukmu

KHAS BUAT ANDA.....

Khamis, 29 November 2012

gerhana cinta luka 19



EPISODE 19
            Alunan air tasik yang tenang mengalir cukup mendamaikan perasaan Andrea.  Tasik  Aquamarine yang hijau kebiruan airnya kelihatan jernih dipermukaan sehingga dasarnya jelas kelihatan.
            Anak ikan berenang bebas, sementara sang burung terbang rendah dipermukaan menanti peluang untuk menyambar si ikan yang sedang galak berenang.
            Dihujung tasik, kelihatan beberapa anak muda sedang bersukaria, ada yang sedang mandi malah ada yang sibuk memancing. Andrea tersenyum sendirian, hujung minggu begini situasi itu sememangnya perkara biasa bagi penduduk disini.
Andrea tidak mahu melepaskan peluang untuk beraksi, pantas butang kecil pada kameranya ditekan berkali-kali bagi merakam detik indah itu.




Senyuman Andrea tiba-tiba mati bila teringatkan peristiwa lampau. Tasik dihadapannya ini pernah memberikan kenangan manis, tapi tasik ini juga yang telah meragut semuanya. Tanpa sedar, air matanya mengalir perlahan. Cepat-cepat disekanya dengan jari, tidak mahu terus hanyut dalam kesedihan yang akan membuatkan hatinya mati.

“Hannah….hari ini aku kembali lagi kesini. Maafkan aku kerana memungkiri janji aku. Aku tahu aku pernah cakap yang aku akan kembali pada kau sebaik tamat pengajian dulu tapi aku tak tunai pun janji tu kan. Maafkan aku ya Hannah.” ujar Andrea perlahan. Dia duduk diatas rumput, ditepi tasik. Batu kecil dicapai lalu dilemparkan kedalam tasik sehingga mengocakkan ketenangan tasik itu.
“Kau tahu tak…..aku tak pernah lupakan apa yang berlaku sepuluh tahun dulu. Berkali-kali aku cakap pada diri aku, kenapa aku biarkan semua tu berlaku. Kalau aku cepat atau kau lambat tentu kami semua takkan kehilangan kau.” ujar Andrea lagi, mengulang kata-kata yang sama.
“Hannah…..patut ke aku bagitau sesiapa tentang apa yang pernah berlaku pada aku dulu.  Kerap kali aku terjebak dalam kes pembunuhan, aku pernah anggap ianya satu kebetulan tapi bila berkali-kali pembunuhan seperti itu berlaku, aku mula percaya ianya bukan satu kebetulan lagi.” ujarAndrea, tubuhnya dibaringkan diatas rumput.
“Aku takut mereka semua kecewa bila tahu kisah silam aku, aku takut kalau mereka tak boleh terima semua tu. Siapa tahu kan….kalau aku mungkin kehilangan mereka andai rahsia ini terbongkar.” ujar Andrea lagi.
“Aku tak pasti berapa lama aku boleh rahsiakan kisah silam aku ni, harap-harap selama aku hidup, rahsia ni akan tersimpan kemas dalam lipatan sejarah hidup aku.” ujar Andrea lemah.
Matanya dipejam rapat sambil nafas dihela perlahan. Udara pagi yang begitu menyegarkan ditambah dengan sinaran mentari pagi cukup membuatkan mindanya menari bebas menikmati keindahan alam.



Andrea membuka matanya perlahan-lahan bila terasa ada sesuatu yang menghalang sinaran mentari dari menjamah wajahnya. Dia terkejut dan bingkas bangun lalu duduk bersimpuh bila terpandang wajah Sean.
“Sheriff…..buat apa kat sini?.” Tanya Andrea, Sean tersenyum.
“Meronda…..awak pulak buat apa kat sini, Ann?.” Tanya Sean pula. Andrea mengeluh.
“Nikmati keindahan alam…..dah lama rasanya saya tak melakukan sesuatu seperti ini.” ujar Andrea. Sean melabuhkan punggungnya disebelah.
“Tunang Sheriff mana?.” Tanya Andrea.
“Dia ke Pekan Golden Rose, ada hal katanya.” ujar Sean. Andrea mengangguk.
“Sheriff….boleh saya Tanya sesuatu.” Tanya Andrea.
“Boleh tapi ada syaratnya.” ujar Sean.
“Apa dia?.” Tanya Andrea pula.
“Tolong panggil saya Sean.” ujar Sean Andrea mengetap bibirnya, patut ke dia memanggil lelaki itu dengan nama.
“Tapi saya….” Andrea tidak sempat menghabiskan kata-katanya bila Sean lebih pantas bersuara.
“Ann…..awak sendiri tahu, semua penduduk kat pekan ni dah macam satu keluarga besar, kita saling mengenali antara satu sama lain jadi tolong jangan anggap saya seperti orang luar.” ujar Sean, Andrea mengangguk.
“Ok….ok.” ujar Andrea mengalah.
“Nak Tanya apa?.” Tanya Sean.
“Dah lama ke tunang awak jadi jurugambar?.” Tanya Andrea.
“Tujuh tahun.” ujar Sean.
“Dia tak pernah bekerja dengan mana-mana agensi ke sebelum ni, atau diupah oleh mana-mana majalah.” Tanya Andrea lagi. Sean menggeleng.
“Tak pernah dapat peluang pun, selalunya dia jadi jurugambar kecil-kecilan untuk majlis perkahwinan. Itupun tak banyak.” ujar Sean simpati dengan nasib tunangnya.
“Oh macam tu rupanya….tak apalah saya akan cuba membantu setakat yang saya mampu, selebihnya dia sendiri kena usaha.” ujar Andrea. Dia mengeluarkan PDAnya, mencari nombor beberapa kenalannya yang terlibat dalam dunia penerbitan majalah.
“Hello Julian….lamanya tak dengar cerita.” sapa Andrea.
“Hai si cantik…..lama tak jumpa, u semakin cantik sekarang, lebih-lebih lagi lepas menang anugerah, makin terkenal lah ya. Patutlah u dah tak nak kerja untuk I.” ujar Julian.
“Siapa yang tak nak siapa ni ha, bukan ke u sekarang dah ada jurugambar terkenal, Ben Belfour. Mana nak pandang I lagi kan.” ujar Andrea mengusik. Julian ketawa besar.
“Jangan lah cakap macam tu, I sentiasa ingat jasa u dalam membantu menaikkan nama majalah I dulu. I tak pernah lupa tau.” ujar Julian, Andrea ketawa.
“Sebenarnya I ada hal nak cakap dengan u ni, kalau boleh I nak minta bantuan u.” ujar Andrea.
“U cakap je apa…..kalau I boleh tolong I akan tolong.” ujar Julian.
“Macam ni……I ada seorang kawan, dia perlukan kerja. Sebelum ni dia jadi jurugambar untuk majlis perkahwinan. Dan I dah  tengok gambar-gambar yang dia ambil, menarik. Jadi kalau boleh I nak minta bantuan u, interview dia.” ujar Andrea, biarpun dia tidak pernah melihat hasil karya Sophia pada hakikatnya.
“Hem….macam nilah, u suruh dia datang jumpa I kat pejabat, nanti I tengoklah apa yang I boleh bantu dia.” ujar Julian.
“Betul ke ni?.” ujar Andrea.
“Betullah sayang……kalau u yang rekomenkan dia, tentu dia bagus. Kalau boleh minta dia datang esok jumpa I. Sebab lusa I nak terbang ke Paris, ada kerja.” ujar Julian.
“Thanks Julian…..u memang baik.” ujar Andrea memuji.
“Sebab I sayangkan u lah maka I sanggup buat apa saja untuk u.” ujar Julian. Andrea ketawa. Lelaki yang satu ini memang tak pernah berputus asa untuk memikatnya sama seperti Nick Hunter membuatkan dia malas untuk melayan kerenah mereka.
“Oklah.…esok I suruh dia kesana. Tapi sebelum tu….I nak ingatkan u, dia ni tunang orang, jadi jangan nak menggatal ok. Bye.” ujar Andrea lantas mematikan perbualan, tidak mahu berlama-lama berbual dengan lelaki itu yang diketahuinya memang seorang kaki perempuan
“Ini nombor kawan saya, minta tunang awak call dia. Kalau dia Tanya siapa yang bagi nombor ni, kata Eliss yang bagi. Dan kalau boleh, minta dia terus ke pejabat Majalah The Style esok, ada satu interview untuk dia.” ujar Andrea sambil menghulurkan sekeping kertas tertera nombor pejabat Julian Fisher, pemilik Majalah The Style, salah satu dari majalah yang pernah bekerjasama dengannya sebelum ini.
“Betul ke ni?.” ujar Sean. Andrea mengangguk, meyakinkan lelaki itu yang dia tidak main-main.
“Terima kasih untuk semuanya. Saya nak call dia bagitau hal ni. Mungkin dia boleh ke Lacerta terus petang ni.” ujar Sean, dia bangun.
“Nak saya hantarkan awak balik?.” pelawa Sean. Andrea menggeleng.
“Saya nak duduk sekejap lagi kat sini. Nanti saya balik sendiri.” ujar Andrea menolak. Sean mengangguk sebelum beredar.
Andrea melepaskan nafas berat, entah kenapa hatinya terasa sesuatu tatkala lelaki itu duduk disebelahnya, terasa seperti Aiden yang sedang menemaninya. Dia menarik nafas panjang, membuang jauh perasaan itu, tidak mahu terlalu terjebak dengan mainan perasaan kerana dia sedia maklum lelaki itu sudah berpunya.




Andrea kembali memusatkan tumpuannya kearah tasik. Dia bagaikan ternampak wajah Hannah disitu sedang tersenyum memandangnya. Lamunan Andrea mati bila handphonenya berbunyi nyaring. Skrin dipandang, nama Nick tertera disitu. Dia mengeluh sebelum butang hijau ditekan.
“Hai Nick, lama tak dengar khabar?.” sapa Andrea, sekadar berbasi-basi.
“Ye ke….rasanya baru bulan lepas kita jumpa kan.” usik Nick. Andrea ketawa.
“Yer lah, dalam mimpi.” ujar Andrea sehingga mencetuskan tawa Nick.
“Kenapa tiba-tiba call ni?.” ujar Andrea. Nick ketawa lagi.
“Nak tunggu u call entah bila. Hurm….Tom kata u ada hal nak bincang dengan I….sayang, apa dia?.” Tanya Nick. Andrea mengeluh kecil.
“Oh pasal hal tu. Apa lagi dia cakap?.” Tanya Andrea.
“Itu je, I pun tak sempat nak tanya lebih. So, u nak bincang apa dengan I.” Tanya Nick lagi.
“Oh…..sebenarnya I cuma nak tanya pasal pencarian bakat baru tahun lepas, Tom bagitau I….u terlibat sama, betul ke?.” Tanya Andrea pula.
“Yup dan I jumpa ramai bakat-bakat baru yang boleh diketengahkan. Kenapa tiba-tiba u Tanya pulak?.” Tanya Nick was-was.
“U ingat tak pasal kes pembunuhan tahun lepas?.” Tanya Andrea.
“Ingatlah, mangsa pembunuhan yang dijumpai di Taman Awam Gerbera.” ujar Nick.
“Masih ingat keadaan dia masa tu?.” Tanya Andrea.
“Mangsa dipakaian dengan pakaian cantik dan disolek seperti seorang model.” ujar Nick.
“ Jadi u mesti ingat rupa diakan. Pernah tak dia datang ujibakat dengan u?.” ujar Andrea, teruja.
“I tak pasti lah, ramai sangat yang datang masa tu. Jadi I tak bagi perhatian seratus peratus.” ujar Nick.
“Sikit pun u tak ingat kalau-kalau dia pernah datang?.” tanya Andrea.
“Tak lah sayang.…tapi I ada ambil gambar calon-calon model tu sebagai simpanan. Kalau u nak, nanti I hantar gambar-gambar tu pada u.” ujar Nick, Andrea tersenyum.
 “Memang I dah agak, pertanyaan u memang ada kaitan dengan kes pembunuhan bersiri tu.” ujar Nick. Andrea ketawa.
“Yes…..dan I terfikir mungkin mereka pernah datang ujibakat untuk jadi model. Lagipun pembunuhan tu berlaku 3 bulan selepas ujibakat dijalankan.” ujar Andrea. Nick mengeluh.
“I akan cuba tanya Ben, Oliver, Kelvin dan Juan kalau-kalau dia pernah datang ujibakat dengan mereka.” ujar Nick.
“Bagus jugak tu, lagipun I belum berkesempatan nak call mereka untuk tanya.” ujar Andrea, gembira dengan pertolongan yang dihulurkan Nick buatnya.
“Nanti I suruh mereka call u ok. Bye the way…..dua bulan lagi pencarian bakat baru akan berlangsung, dan I rasa, peristiwa tu pasti akan berlaku lagi.” ujar Nick.
“I tahu….sebab tu I harap I boleh cari jalan penyelesaian sebelum peristiwa tu berulang lagi. Lima bulan je masa yang kita ada sebelum ada gadis lain yang akan jadi mangsa.” ujar Andrea.
“Harap-harap tak ada lagi yang akan jadi mangsa.” ujar Nick. Andrea tersenyum. Pembunuhan ni akan berhenti dengan sendirinya bila pembunuh yang mereka cari ditangkap.
“Oklah I kena pergi sekarang, ada hal. Bagitau I bila u dah emailkan gambar-gambar tu.” ujar Andrea lantas memutuskan panggilan sebaik selesai mengucapkan terima kasih.
 Kamera segera dimasukkan kedalam beg khas, mentari semakin tegak dikepala, peluh juga mula membasahi tubuhnya. Andrea bangun dan menyapu punggungnya yang kotor lalu beredar meninggalkan kawasan Tasik Aquamarine.




Sekeping nota yang diselitkan ditepi peti surat, ditarik. Andrea mengeluh, sejak pulang sudah dua kali dia menerima surat seperti itu. Lipatannya dibuka menyerlahkan bait-bait tulisan yang cukup dikenalinya.

U can run but u can’t hide. Wherever u go, I’ll be there.
Sepotong ayat Cuma tapi sudah cukup untuk menarik perhatian Andrea. Pandangannya dihalakan ke kawasan sekeliling, mencari kelibat seseorang yang mungkin menghantar nota ini namun sayang hanya dia yang berdiri disitu, sendirian.
Nota itu dicampak jatuh kedalam longkang yang berair. Dia tidak mahu ambil peduli dengan semua ugutan itu, cukuplah jika hanya dia saja yang menjadi sasaran. Selagi tiada orang-orang kesayangannya yang dilibatkan, dia tidak akan mengambil sebarang tindakan drastik. Pintu pagar dikunci, dia melangkah menuju ke rumah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan