Blogger Templates

SELAMAT DATANG....

Khas untuk pembaca......segalanya untukmu

KHAS BUAT ANDA.....

Khamis, 24 Mei 2012

Gerhana Cinta Luka 10


EPISODE 10
Kereta Nissan Latio berwarna putih terpakir ditempatnya, pemiliknya turun sebelum berlari anak menuju ke pintu masuk Eco-mart Supermarket dalam rintik-rintik hujan yang turun semakin lebat. Bakul yang tersedia ditepi pintu masuk diambil sebelum dia mengekori langkah Andrea yang sedang menolak troli.
Dia mengekalkan jarak yang selamat, tidak mahu gadis itu perasan dengan kehadirannya. Sudah tujuh tahun dia mengekori gadis itu, setiap gerak langkah gadis itu diperhatikan. Dia perlu tahu segalanya tentang gadis itu, untuk memudahkan kerjanya.




Andrea sibuk memilih barang dapur untuk memenuhi ruang dalam peti sejuk dan kabinet barang kering. Dia hanya membeli barangan dapur dua bulan sekali, lagipun dia tinggal sendiri dan kebanyakan masanya pula dihabiskan di studio kerana itu dia jarang membeli barangan basah.
Empat kotak susu segar jenama Dutch Lady dan tiga kotak susu coklat jenama Marigold HL diambil. Kepalanya dijenguk kedalam troli, semua keperluannya sudah dipenuhi. Dia berlalu ke kaunter untuk membayar.
Andrea melemparkan senyuman pada pekerja wanita yang berdiri dihadapannya, senyumannya dibalas. Selesai membayar, dia berlalu pergi. Hujan mula berhenti, awan mendung yang tadinya sarat dengan isinya sudah berlalu pergi. Troli disorong menghampiri kereta yang terpaking agak jauh dari pintu masuk.
Bonet kereta dibuka sebelum dia menyimpan semua barang yang baru dibelinya. Baru sahaja dia hendak melangkah masuk, matanya terpandang purse berwarna hitam yang terdampar berhampirannya.




Andrea mengambil purse hitam itu, matanya meliar memerhatikan kawasan letak kereta mencari pemiliknya. Matanya tertacap pada seorang wanita berpakaian serba hitam dan bertopi besar sambil membawa plastik berisi barangan dapur.
“Cik…..cik, tunggu.” panggil Andrea, wanita itu berpaling. Andrea melangkah menghampiri wanita itu dengan senyuman dibibir.
“Ya….ada apa?.” tanya wanita itu. Andrea hanya tersenyum.
“Saya rasa ini cik punya. Saya jumpa purse ni jatuh kat sana.” ujar Andrea sambil menunjuk ke satu arah. Dia lantas menghulurkan purse ditangannya. Wanita itu membuka beg tangannya, dia tersenyum.
“Nasib baik cik jumpa, kalau tidak susah saya. Terima kasih ya.” ujar wanita itu. Andrea menggeleng.
“Tak apa…..hal kecil saja.” ujar Andrea, dia tidak dapat melihat wajah wanita itu yang berselindung disebalik topi dan cermin mata hitam.
“Saya Vivian….awak?.” tanya wanita itu.
“Elissa….” ujar Andrea sepatah.
“Gembira dapat kenal awak. Oklah saya pergi dulu….terima kasih sekali lagi sebab kembalikan purse saya.” ujar Vivian. Andrea mengangguk dan tersenyum.
Mereka berjabat tangan, Andrea pelik, aura wanita itu cukup kuat untuk membuatkan dia terfikir yang dia pernah melihat wanita itu sebelum ini. Namun dia masih mahu menidakkannya. Sebaik wanita itu berlalu, dia juga berlalu.




Andrea idak jadi menghidupkan enjin keretanya, dia keluar semula, cermin hadapan diperhati, ada sekeping nota disitu. Dia mengerutkan dahinya, hairan. Bila masanya pula nota itu terselit disitu, bisik hati kecilnya. Nota dicapai sebelum dibuka lipatannya dan dibaca.

I lost everything because of u  but don’t worry,
one day….i take it back from u, one by one.
           
Andrea menarik nafas panjang sebelum menghelanya lembut, rasa ingin ketawa terbit dihati bila membaca kata-kata berbau ugutan dari penulis misteri itu. Apalah yang dia ada untuk penulis misteri itu merampasnya.
Kertas berwarna hitam itu dikoyak sebelum digumpal lalu dicampak ketepi. Tak guna dilayan orang yang berfikiran singkat seperti itu, hanya menggunakan nota untuk meluahkan rasa hati tapi tidak berani untuk berdepan dengan dia.


            Vivian menanggalkan cermin matanya, dia tersenyum sinis. Andrea masih tidak berubah, biarpun sudah memenangi anugerah dan menjadi buruan lelaki, dia tetap sama seperti dulu.
            Kemasyuran dan kemewahan yang dia dapat tidak banyak mengubahnya. Dia kagum dengan cara Andrea mengatur hidupnya namun disebalik semua itu, dia juga merasakan yang gadis itu tidak layak untuk semuanya.
            “Macam-macam yang kau dah hadapi selama ni tapi kau masih berjaya mengharunginya. Aku tak sangka yang kau mampu membina semula hidup kau yang sudah musnah dulu….kau memang hebat, tapi sayangnya tak sehebat aku.”  ujarnya sambil ketawa.
            “Sampai masanya nanti, kau pasti akan hilang semuanya sedikit demi sedikit, aku akan pastikan itu. Aku akan rampas apa yang kau pernah rampas dari aku, aku takkan tinggalkan walaupun sedikit.” ujarnya lagi. Keretanya masih rapat mengekori kereta milik Andrea, dimana gadis itu berhenti, dia juga berhenti.




            Vivian mengetap bibirnya, dia tidak pernah lupa bagaimana rasa sakit bila dia kehilangan banyak perkara hanya kerana Andrea. Dia pernah memiliki kebahagian namun kebahagiaannya juga sudah dirampas oleh gadis itu.
            Sejak kali pertama bersua muka dengan gadis itu, dia sudah menjangkakan perkara ini. Apa kurangnya dia jika dibandingkan dengan gadis itu. Dia juga memiliki rupa paras yang cantik, lebih cantik dari gadis itu. Tapi kenapa gadis itu yang selalu mendapat perhatian, bukan dia.
            Dia akui Andrea terlalu sempurna dimata lelaki, kemana saja gadis pergi, dia pasti menjadi perhatian lelaki. Malahan bukan calang-calang orang yang jatuh hati padanya, dari lelaki sehebat jurugambar terkenal, Ben Belfour sehinggalah kepada pemilik The Style, Julian Fisher. Mereka tidak pernah jemu untuk melakukan pelbagai perkara semata-mata untuk menarik perhatian gadis itu Cuma Andrea saja yang melayan san menganggap mereka tidak lebih dari seorang kawan.
            “Aku takkan biarkan kau rampas kebahagiaan aku lagi, cukuplah selama ini aku terpinggir. Kali ini aku yang akan buat kau pula yang dipinggirkan.” ujar Vivian perlahan.
Jam ditangan sudah menunjukkan hampir pukul 5 petang, dia pantas bergerak meninggalkan Andrea yang masih lagi menikmati kopinya sambil berbual dengan seseorang. Ada kerja yang perlu dilakukan dan dia tidak mahu orang yang dia sayang ternanti-nanti kehadirannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan