Blogger Templates

SELAMAT DATANG....

Khas untuk pembaca......segalanya untukmu

KHAS BUAT ANDA.....

Khamis, 27 September 2012

Gerhana Cinta Luka 15



EPISODE 15
Bunyi loceng angin dipintu masuk menarik perhatian mereka berempat. Thalia segera bangun dan menghampiri dua lelaki yang sedang berdiri berhampiran kaunter, mereka berpelukan. Thalia segera menarik tangan seorang lelaki menghampiri meja Andrea.
            “Aku rasa korang dah kenalkan, so aku tak payah kenalkan lagi lah ya.” ujar Thalia. Andrea mengangkat tangannya. Tubuh lelaki itu dipeluk erat. Thalia hanya menggeleng, sedikitpun dia tidak marah.
            “Akhirnya semua anggota LGG dah kembali bersama semula, detik yang ditunggu-tunggu akhirnya menjelma.” ujar Alan membuatkan Andrea ketawa.
            LGG atau singkatan bagi Lilipop Girl’s Group merupakan nama yang direka oleh Hannah untuk mencerminkan identiti mereka. Semenjak kecil sehingga meningkat usia remaja, gula-gula berbatang pelbagai perisa buah-buahan itu tidak pernah ditinggalkan namun bila Hannah pergi, gula-gula itu kian pudar dari kamus hidup mereka.




            “Wah….kau sekarang dah famous, aku selalu tengok gambar kau kat majalah.” ujar Alan ramah mengembalikan Andrea ke dunia mereka semula. Andrea tersenyum.
            “Majalah Fashioniesta?.” Tanya Andrea. Alan mengangguk.
            “Kami tengok gambar kau kat dalam majalah Fashioniesta, Thalia gunting dan framekan. Itu saja cara kami lepaskan rindu pada kau.” ujar Marion, jarinya dihalakan kearah dinding.
            Senyuman Andrea mati tiba-tiba bila terpandang gambarnya yang terlekat disitu, gambar ketika dia memenangi Anugerah Jurugambar Muda Terbaik.
            “Sorry…..aku tak patut buat korang macam tu. Aku sepatutnya dah lama balik jumpa korang kan.” ujar Andrea perlahan.
            “Tak payah ingat lagi pasal tu, kau dah balik ni pun kitaorang dah bersyukur sangat.” ujar Thalia lantas tubuh Andrea dipeluk erat. Marion dan Sandra juga tidak ketinggalan.
“Aku tak sangka, korang berdua kawin. Seingat akulah, korang dulu musuh ketat. Pantang berjumpa, asyik bergaduh je.” usik Andrea sambil mengesat air mata yang mula bergenang. Sandra dan Marion ketawa.
            “Tulah….aku pun macam tak percaya jugak, tapi orang tua-tua selalu kata, jangan benci terlampau, takut nanti jatuh sayang pulak.” ujar Thalia. Alan mengangguk.
            “So jadi tak kau terjun tasik bila kau dapat rasa kau dah jatuh cinta pada Alan dulu?.” Tanya Andrea, cuba mengingatkan mereka tentang kata-kata Thalia satu ketika dulu.
            “Mulanya aku memang nak terjun, tapi Alan tak kasi. Dia takut kalau aku lemas.” ujar Thalia.
            “Sebenarnya aku bukan takut sangat dia lemas, Cuma kasihankan ikan kat tasik tu, mati sebab tak cukup air.” ujar Alan selamba membuatkan Thalia segera menghadiahkan satu cubitan dilengan kirinya. Dia sememangnya akui, ketika zaman remajanya dulu, tubuhnya agak gempal jika dibandingkan dengan sahabatnya yang lain. Malah masing-masing punya sikap dan sifat berbeza.
Hannah lebih suka menjadi pendengar, Marion selalu menjadi penasihat mereka dalam cara berpakaian, Sandra paling rajin memasak untuk mereka, Andrea pula sering bertindak sebagai pelindung dan dia pula menjadi penyokong setia mereka. Biarpun berbeza tapi ada sesuatu yang mendekatkan mereka berlima, kasih sayang.
            “Korang berdua ni tak habis-habis bergaduh. Aku ingatkan bila dah kawin, korang berbaik, ini tak….lain pulak yang jadi.” ujar Andrea, kepalanya digelengkan, lucu mengenangkan sikap mereka berdua.
            “Bergaduh tu dah jadi rutin harian mereka….Ann, mana boleh tak bergaduh sehari…..boleh sesak nafas jadinya.” ujar Sandra. Thalia dan Alan serentak mengangguk membuatkan Andrea ketawa kecil.
            “Ada jugak ya, pasangan yang memang suka bergaduh….hairan betul aku.” ujar Andrea, kepalanya digaru.
            “Itu kau baru tengok perang mulut, belum lagi masuk bab gusti.” ujar Alan. Andrea melopong, biar betul.
            Thalia mengangguk, menambahkan lagi keraguan Andrea. Dia menggelengkan kepala tidak percaya. Belum pernah dia mendengar ada pasangan yang menjadikan pergaduhan sebagai pengerat kemesraan.
            “Mana anak-anak korang?.” Tanya Andrea, kepalanya dijenguk kekiri dan kanan.
            “Kat sekolah la.” ujar Sandra. Thalia dan Marion mengangguk.
            “Nanti kami kenalkan mereka pada kau.” ujar Marion. Andrea mengangguk dan tersenyum.
            “Tak sabar aku nak jumpa si comel tu semua, mesti cantik dan hensome macam mak dan ayah mereka kan.” puji Andrea.
           

“Mestilah…..tengok pulak siapa mak dan ayah mereka.” ujar Alan, kolar bajunya diangkat sedikit. Andrea berpura-pura mahu muntah, menyampah bila mendengar kata-kata Alan, pantang dipuji. Thalia hanya ketawa, bahu Andrea dicubit lembut.
            “Kau tahu tak Ann…..Justin seorang yang penyayang, penuh kreativiti dan sensitive orangnya, dia banyak mengingatkan aku pada kau. Tanessa pula sering mengingatkan aku pada Hannah, sikap dia yang suka menjadi pendengar buat aku fikirkan yang dia adalah jelmaan Hannah.” ujar Thalia.
“Aku selalu berdoa semoga persahabatan mereka berempat kukuh seperti mana persahabatan kita berlima.” ujar Sandra pula. Andrea mengangguk, dia juga berharap begitu. Andai suatu hari nanti dia punya anak perempuan, dia juga mahu anaknya seperti Hannah.
            “Ha….Ann, kau bila lagi?.” Tanya Alan.
            “Aku?.....aku akan fikirkan pasal hal tu, bila pembunuh Hannah dah ditangkap nanti.” ujar Andrea tenang membuatkan Thalia, Sandra dan Marion terdiam.
            “Kau dah balik rumah makcik Jane ke?.” Tanya Sandra, cepat-cepat dia mengalihkan tajuk perbualan, tidak mahu melihat Andrea terus tenggelam dalam peristiwa itu. Andrea menggeleng.
            “Aku singgah sini dulu.” ujar Andrea sambil menghirup kopi panas. Thalia memandang Sandra dan Marion.
            “Dia dah tahu kau nak balik.” tanya Sandra. Andrea menggeleng.
            “Aku nak buat surprise kat dia. Hope dia tak ada sakit jantung dah la.” ujar Andrea, Thalia ketawa. Lengan Andrea dicubit membuatkan gadis itu mengaduh sakit.
            “Jangan jadi macam tu dah la, tak pasal-pasal nanti kau tidur dalam lokap. Disabitkan kesalahan membunuh tanpa niat pulak.” ujar Marion sambil ketawa.
            “Ala….apa guna si Alan ni ada kalau tak boleh tolong jamin aku keluar.” usik Andrea.
            “Oh ho…..aku tak boleh buat macam tu, melanggar undang-undang. Nanti aku pulak yang terpaksa join kau tidur dalam lokap.” ujar Alan sambil ketawa. Andrea berhenti ketawa, dia teringatkan sesuatu.
            “Eh, Sandra…..Zach tu doktorkan.” Tanya Andrea. Sandra mengangguk.
            “Kenapa?.” Tanya Sandra kembali.
            “Kalau dia doktor, mesti dia kerja kat pusat perubatan pekan ni kan….habis tu Makcik Lucy macam mana?.” Tanya Andrea.
            “Still ada lagi la kat sana, Zach ni doktor bedah. Sekarang kita ada 3 doktor selain makcik Lucy dan Zach. Seorang lagi doktor Ruby Rivera.” ujar Sandra sambil tersenyum.
            Andrea mengangguk, sedar yang dia begitu banyak ketinggalan tentang perkembangan pekan kelahirannya ini.
            “Tak apa….nanti kau kenallah orang baru kat pekan ni. Aku akan jadi pemandu pelancong kau.” ujar Marion. Andrea ketawa kecil, dia mengangguk.




Mata Andrea melirik kearah seorang lelaki muda yang duduk dihadapan kaunter, sedari tadi dia memerhatikan lelaki itu namun bila asyik berbual, dia lupa untuk bertanya siapa gerangannya dan tambah  menghairankan bila melihat lelaki itu lengkap berpakaian seragam, yang dulunya dipakai oleh pakcik Harry. Lengan Thalia dicuit.
            “Mana pakcik Harry?.” Tanya Andrea. Thalia tersenyum.
            “Lupa pulak aku nak bagitau kau, pakcik Harry dah bersara, 2 tahun lepas dan sekarang yang gantikan tempat dia tu, anak saudara dia.” Andrea mengangguk. Mungkin benar sahabatnya itu, terlupa.
            “Oh…..jadi tu Sheriff baru lah ya.” ujar Andrea. Thalia mengangguk.
            “Sean Richard Andrew…..Andrea Elissa Carlson.” ujar Thalia memperkenalkan keduanya. Saat Sean berpaling mengadapnya, Andrea tergamam sekaligus menyebabkan jantungnya berdengup pantas, wajah lelaki itu benar-benar mirip Aiden.  




            Andrea melemparkan senyuman dan mengangkat keningnya, Cuba mengawal gemuruh dihati sementara lelaki itu hanya mengangkat tangan.
            “Aiden….” bisik hati Andrea, bezanya lelaki dihadapannya ini tidak memakai cermin mata. Lengannya dicuit Sandra.
            “Hensomekan macam Timothy Olyphants, pelakon yang menjadi kegilaan Marion masa belajar dulu.” bisik Sandra. Andrea menutup mulutnya, mengawal ketawa agar tidak terlalu kedengaran.
            “Hoi….mengumpat aku la tu.” ujar Marion berpura-pura marah. Andrea tersenyum.
            “Kau minat Timothy Olyphants yek.” usik Andrea. Marion meletakkan tangannya dibibir.
            “Tu dulu…..sekarang aku Cuma minat kat Mr. Corina jer, tak ada lelaki lain lagi, jadi kau boleh ambil  Sean tu.” ujar Marion. Andrea menumbuk bahu Marion lembut.
            “Kau ingat dia bola ke, entah-entah dia dah ada teman wanita. Silap-silap hari bulan, kena belasah aku.” ujar Andrea. Thalia menggeleng.
            “Dia single lagi la.” ujar Thalia.
            “Mana kau tahu?.” Tanya Andrea.
            “Aku tahu la, Alan kan Timbalan Sheriff.” ujar Thalia. Alan mengangguk.
“Itu kata kau, entah-entah dia dah ada yang punya, tapi tak cakap.” ujar Andrea, menyangkal.
Alan menggeleng, pasti maklumatnya benar. Lagipun setiap kali dia mengusik ketuanya itu, Sean hanya ketawa dan tersenyum sambil menggelengkan kepala.
            “Kalau kau berminat, aku boleh usahakan. Sean tu baik, walaupun dia agak pemalu sikit dengan perempuan yang dia tak kenal.” ujar Alan. Andrea menggeleng, terhibur sedikit dengan gelagat mereka.
            “Tak apalah, aku tak berminat. Mungkin lain tahun kau boleh cuba jodohkan aku dengan orang lain.” ujar Andrea selamba.
            “Alan….mari kita pergi.” ajak Sean. Alan mengangguk, dia mencium dahi Thalia sebelum menghampiri ketuanya itu.
            “Bye semua….” ucap Alan dan Sean serentak sambil melambaikan tangan dan dibalas mereka semua yang masih tidak berganjak dari meja makan.
“Malam nanti kami berdua kenalkan kau pada Zach dan Vince.” ujar Sandra. Andrea mengangguk.
Dia menghabiskan sarapannya sambil ditemani Marion sementara menunggu Thalia dan Sandra menyiapkan kerja sebelum mereka kembali ke rumah agam makcik Jane.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan