Blogger Templates

SELAMAT DATANG....

Khas untuk pembaca......segalanya untukmu

KHAS BUAT ANDA.....

Khamis, 26 Mac 2015

Tawanan Cinta 23



BAB 23


Iman melemparkan senyuman manis dan ucapan selamat pagi dengan wajah yang mengembirakan. Mana tidaknya, berkat otaknya yang geliga, dia berjaya melakukan dua misi yang berbahaya. Lengan Amanda dipeluk erat, macam pasangan kekasih lagaknya.
“Kau ni dah kenapa, senyum lebar sangat…mimpi kawin dengan anak raja ke apa?.” Tanya Amanda. Iman tersenyum.
“Lebih daripada tu…” Amanda mengangkat kening,
“Happy gila beb…sebab aku dah tak payah duduk kat bilik mayat lagi, dah kembali ke tempat yang sepatutnya.” Ujar Iman, Amanda mencemik.
“Kiranya lepas ni tak payah tengok muka John Loyd Cruz tu lagi la.” Ujar Amanda, senyuman Iman mati.
“Yang tu satu je lagi yang aku masih belum berjaya, susah do…nak lari dari dia.  Kalau dia lantik aku jadi assistant dia tak apa lah jugak, ini kuli batak, jatuh standard tau.” Omel Iman sebelum matanya menangkap kelibat orang yang paling dibencinya.
“Asal kau sebut je nama dia, mesti dia muncul…membela ke apa dia ni.” Rungut Iman, Amanda ketawa. Aisy yang semakin menghampiri dipandang dengan satu pandangan yang sukar ditafsirkan maknanya.
“Korang berdua ni memang ada chemistrylah...mana-mana pergi je, mesti jumpa.” Ujarnya membuatkan Iman mengecilkan matanya.
“Banyak la kau punya chemistry, dia tu macam cuka getah tau tak, boleh melecur kulit aku kalau dekat.” Bentak Iman. Amanda ketawa lagi.
“Dah la…jom, tak payah layan sangat perasaan amarah kau tu, hasutan syaitan je semua tu.” Ujar Amanda, tangan Iman ditarik membuatkan gadis itu akur.
“Doktor Sara…” Panggil Aisy, Iman buat-buat tak dengar dan nampak. Nak saja dia sekup kepalanya dengan tong sampah.
“Doktor Sara…” Panggil Aisy sekali lagi, kali ini lebih kuat, sempat tangan Iman dicapai ketika mereka berselisih.
“Ya Doktor Rayyan…ada apa yang boleh saya tolong.” Tanya Iman, malas.
“Kertas kerja semalam dah siap?.” Tanya Aisy, Iman menggeleng.
“Belum.” Ujarnya sepatah.
“Bila nak siapkan?.” Tanya Aisy, keningnya diangkat.
“Bila saya rasa nak buat.” Balas Iman, selamba, sikitpun tak ada rasa bimbang. Aisy mengetap bibir,
“Amboi! Melawan Nampak.” Bisik hatinya.
“Siapkan sebelum balik hari ni.” Arahnya, Iman mencemik, arahan Aisy bagaikan masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.
“What ever…” Ujarnya perlahan, wajah lelaki itu langsung tidak dipandang, Aisy mendekatkan telinga ke paras mulut Iman.
“Cakap apa?.” Tanya Aisy, Iman cepat-cepat menggeleng.
“Kertas kerja tu akan ada atas meja doc sebelum doc balik, promise.” Ujar Iman, siap dengan gaya orang nak mengangkat sumpah. Aisy mengangguk.
“Jangan nak mengelat macam hari tu pulak.” Ujarnya sebelum berlalu. Iman tersenyum, bila pulak dia kata dia nak mengelak. Langkah kakinya diatur semula, mengekori langkah Amanda yang sudah jauh kedepan.




Bunyi sebeban kertas yang jatuh diatas meja mengejutkan Katrina dan Fazlina yang sedang sibuk membaca, serentak mereka mengangkat wajah, sebaik terpandang muka Iman, riak mereka berubah. Katrina mencemik, menyampah.
“Kau nak apa datang sini?.” Tanya Katrina, tangannya masih ligat membelek majalah, wajah Iman langsung tidak dipandangan, Fazlina juga. Iman tersenyum sinis, dia pun tak ingin nak datang kalau bukan sebab terpaksa.
“Ini…doktor Rayyan pesan suruh aku bagi kertas kerja ni kat kau. Dia minta korang siapkan sebelum balik….dia nak hari ni jugak.” Ujar Iman. Dahi Katrina berkerut.
“Kenapa dia tak bagi sendiri pada kami?.” Tanya Katrina, Iman mengangkat bahu.
“Manalah aku tahu, kebetulan dia terserempak dengan aku tadi, dia bagilah…suruh aku sampaikan pada kau.” Ujar Iman, riak wajahnya tidak berubah, serius.
“Tapi selalunya dia sendiri yang bagi arahan pada kami.” Ujar Fazlina, Iman mengeluh, dahinya ditepuk.
“Apa ke bengap la korang ni…arahan tu memang dari dia pun, aku Cuma tolong sampaikan pesanan dia je.” Ujar Iman, Katrina dan Fazlina mengangguk, bodoh.
“Dia nak suruh siapkan hari ni juga ke?.” Tanya Fazlina, matanya tepat memandang timbunan kertas dihadapannya, Iman mengangguk
“Nanti dah siap…korang letak atas meja dia.” Ujar Iman, masing-masing hanya mengangguk. Iman tersenyum nipis, nafas lega ditarik panjang dan dihembus perlahan, selesai satu lagi masalah.
“Aku keluar dulu lah, banyak kerja lagi nak buat.” Ujarnya sebelum berlalu meninggalkan Katrina dan Fazlina yang mula sibuk dengan tugasan baru.




“Amboi…bersenang-lenangnya kau, kerja yang doktor Rayyan bagi….kau dah siapkan ke belum?.” Tanya Amanda bila melihat gadis itu berjalan melenggang, mungkin baru balik dari melawat pesakit. Iman hanya tersenyum.
“Dalam proses untuk disiapkan.” Ujarnya sambil menarik kerusi dan duduk membuatkan dahi Amanda berkerut, dia menjenguk meja kerja Iman, bayang fail pun dia tak nampak, bila masanya dia siapkan.  
“Kau biar betul, kertas kerjanya mana…aku tak Nampak pun?kau mengelat lagi yek.” Tanya Amanda musykil. Iman tersengih,
“Bila masanya pulak aku kata aku nak siapkan kertas kerja tu…aku Cuma kata dalam proses untuk disiapkan, hish kau ni…jangan la jadi nerd sangat, faham ayat tu betul-betul.” Tegur Iman, lengan Amanda ditampar lembut.
“Susah la nak faham kau ni, kadang-kadang apa yang kau merepek pun aku tak tahu la.” Ujar Amanda, Iman tersenyum.
“Tak faham diam.” Ujarnya membuatkan Amanda mendengus sebelum berlalu meninggalkan Iman sendiri.




Yuli berhenti menyuap spegettinya, wajah Aisy yang kelihatan tidak bermaya dipandang sekilas. Dia mengeluh, pantang betul dia bila keluar, lelaki itu mempamerkan riak wajah sebegitu.
            “U ni kenapa Ziq, ada masalah?.” Tanya Yuli, Aisy tersenyum dan menggeleng.
            “Habis tu kenapa muka u moyok je, I tak sukalah tengok u macam ni.” Ujar Yuli, dia menarik muka masam. Aisy menarik nafas panjang,
            “Sorry la…I penat sikit. U pun tahukan I ni kerja macam mana.” Ujar Aisy, meminta pengertian gadis itu.
            “Itu I faham la, kalau ya pun…jangan la tunjukkan muka macam tu bila keluar dengan I…buat rosak mood I je.” Ujar Yuli, Aisy tersenyum hambar.
            “Cepat la habiskan makanan tu, kata nak shopping kan.” Ujar Aisy, malas hendak mengomel panjang. Yuli mengangguk, ceria sedikit wajahnya bila mendengar lelaki itu menyebut perkataan shopping.
            “U nak beli hadiah apa pulak untuk I kali ni?.” Tanya Yuli.                        
            “Apa-apa je yang u nak, I belikan…cepat la makan, nanti I nak masuk ke  pejabat semula.” Ujar Aisy, minuman yang masih berbaki didalam gelasnya diteguk sehingga habis. Yuli mencemik.
            “Ala…bukan u kerja dengan orang pun, kerja sendiri. Lagipun kitakan dah lama tak keluar bersama.” Ujar Yuli. Aisy menggelengkan kepalanya.
            “Tak kisah la, kerja dengan orang ke…kerja sendiri ke, yang penting tanggungjawab. Kalau I sebagai ketua dah tunjukkan contoh yang tak baik, macam mana I nak pimpin orang bawahan I.” Ujar Aisy, Yuli mencemik, bosan mendengar ceramah percuma, sudahnya dia terus mendiamkan diri.


“Doktor Rayyan.” Panggil Katrina, terjengul wajahnya dimuka pintu. Aisy mengangkat wajahnya dan meminta gadis itu masuk.
“Apa ni doktor Katrina?.” Tanya Aisy bila melihat timbunan kertas diletakkan diatas mejanya, tersusun.
“Kertas kerja yang doktor minta kami siapkan lah.” Ujar Katrina. Dahi Aisy berkerut.
“Kertas kerja?.” Katrina mengangguk. Aisy mengetap bibir,
“Bila masa pulak aku bagi arahan pada dia?.” Bisik hatinya, perlahan.
“Kan doktor suruh doktor Sara yang bagi pada kami, suruh kami siapkan sebelum balik…doktor lupa ya.” Ujarnya seakan-akan mengerti, Aisy mengangguk, fahamlah dia apa yang berlaku.
“Oh yalah…saya terlupa.” Ujarnya sambil tersenyum, berpura-pura mengiakan kata-kata gadis itu.
“Siap kau Iman…lain yang aku suruh kau buat, lain yang kau buat ya.” Dengus hatinya, geram. Wajah gadis dihadapannya dipandang dengan senyuman.
“Terima kasih doktor Katrina , awak boleh keluar sekarang.” Ujar Aisy, Katrina mengangguk sebelum berlalu meninggalkan ruang kerja Aisy.
Telefon dicapai, nombor Iman didail, sebaik sahaja panggilannya bersambut, Aisy terus menuntahkan segalanya.
“Masuk bilik aku sekarang.” Ujarnya lantang. Iman tersentak, keras suara lelaki itu membuatkan dia sedikit kecut perut. Iman menelan air liur, mesti ada sesuatu yang membuatkan lelaki itu menyinga dan dia tahu apa sebabnya.
“I guess  it’s time.” Bisiknya perlahan, dia bangun dan terus berlalu.




            Iman mengetuk pintu bilik yang tertera nama lelaki itu, nafas panjang ditarik sebaik sahaja kebenaran masuk diberikan. Perlahan-lahan kakinya melangkah menghampiri meja kerja Aisy. Lelaki itu masih tidak mengangkat wajahnya, dia tekun memandang kertas dihadapannya.
            “Doktor Rayyan panggil saya, ada apa?.” Lembut suaranya bertanya dalam nada yang begitu fomal.
            “Awak tahu tak kesalahan apa yang awak dah buat hari ni?.” Tanya Aisy, Iman menggeleng. Dia sudah bersiap sedia mengatur strategi untuk membalas.
            “Entah…saya tak fikir pulak saya ada buat apa-apa kesalahan hari ni.” Ujarnya selamba sambil menggigit bibir, berpura-pura berfikir. Aisy meletakkan pen ditangan, dia mengangkat muka, wajah Iman dipandang tajam.
            “Ini apa?.” Tanya Aisy sambil menunjukkan kearah timbunan kertas bersaiz A4 yang terletak ditepinya. Iman meletakkan tangannya diatas kertas yang bertimbun,
            “Kertas…hai, takkan doktor Rayyan dah tak kenal kot rupa kertas.” Ujar Iman, Aisy mengecilkan matanya, tercabar sedikit dengan kata-kata gadis itu.
            “Saya suruh awak yang siapkan kertas kerja ni…bukannya Katrina atau Fazlina.” Ujar Aisy, geram. Iman menggoyangkan jari telunjuknya.
            “Hei…saya tak janji pun yang saya akan siapkan kertas kerja ni, saya Cuma janji yang kertas kerja ni akan ada atas meja doktor sebelum doktor balik. Siapa yang siapkan dan siapa yang hantar, itu tak penting. Yang penting saya dah tunaikan janji saya.” Ujar Iman. Aisy menghembus nafas,
            “Doktor Nur Iman Qaisara…bila kau ni nak belajar dengar arahan?.” Tanya Aisy, suaranya mula tenang. Iman kalau diajak bergaduh, natijahnya nanti dia juga yang sakit hati.
            “Doktor Aisy Rayyan Ziqry…bila masanya pulak aku tak mendengar arahan. Kau tu yang bagi arahan tak jelas. Kau Cuma kata siapkan kertas kerja dan letak atas meja sebelum balik…tapi kau tak mention pun siapa yang kena siapkan kertas kerja tu. So part mana yang kau rasa aku tak mendengar arahan aku.” Tanya Iman, Aisy mengeluh, dahinya ditepuk kuat.
            “Apalah yang aku nak buat dengan kau ni doktor Sara?.” Tanya Aisy, perlahan, berbicara dengan gadis ini sering membuatkan dia sakit jiwa.
            “Tak payah buat apa-apa…buat bodoh je la.” Ujar Iman dengan muka tak bersalahnya. Aisy mengetap bibirnya.
            “U…just get out, now.” Halaunya, lagi lama gadis itu berada didalam biliknya, lagi gila dia dibuatnya. Jadi cara terbaik adalah dengan membuatkan gadis itu hilang serta-merta. Iman mengangguk, dia pun tak sudi nak duduk lama-lama mengadap muka lelaki itu.
            “Ok..” Ujarnya sepatah sebelum keluar tanpa menoleh lagi. Aisy mengurut dadanya kuat, jangan kata nak minta maaf, ucap terima kasih pun tak.
            “Lama-lama aku bunuh jugak budak ni.” Bisiknya geram. Dia kembali menyambung kerjanya yang tertangguh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan