Blogger Templates

SELAMAT DATANG....

Khas untuk pembaca......segalanya untukmu

KHAS BUAT ANDA.....

Ahad, 29 Mac 2015

Tawanan Cinta 25



BAB 25


Aisy berhenti menyuap, wajahnya diangkat memandang wajah Yuli. Gelas minuman dicapai sebelum airnya diteguk. Tisu yang tersedia disebelahnya diambil lalu mulutnya dikesat. Kenapalah pagi-pagi begini gadis itu suka sangat mematahkan moodnya.
“U cakap apa tadi?.” Tanya Aisy, kurang jelas. Yuli mengeluh. Nampak sangat lelaki itu tidak memberi perhatian.
“I Tanya…bila lagi u nak suruh keluarga u hantar rombongan meminang. Papa dan mama I dah sibuk bertanya, I tak tahu nak bagi alasan apa lagi pada mereka.” Ujar Yuli, geram. Aisy mengeluh.
“Sabar sikit boleh…I tengah cuba pujuk keluarga I la ni, u pun tahukan mereka tu macam mana.” Ujar Aisy, meminta Yuli memahami keadaannya.
“Diaorang tu tak habis-habis lagi ke nak suruh u kawin dengan budak sengal tu.” Tanya Yuli, Aisy tersenyum hambar, mereka takkan habis dan takkan pernah habis selagi tak lihat dia dan Iman bersatu.
“U kenalah pandai ambil hati diaorang tu, terutamanya nenek I. Kalau u Berjaya, jangan kata mereka nak datang meminang, silap-silap terus bawa rombongan bertunang.” Ujar Aisy, memujuk. Yuli ketawa kecil.
“Tak adalah sampai macam tu, keluarga I Cuma nak suruh keluarga u datang hantar tanda supaya senang diaorang nak tolak kalau ada pinangan dari orang lain.” Ujar Yuli, Aisy mengangguk.
“I tengah usaha ni…u sabar ya.” Pujuk Aisy, Yuli mengangguk malas.
“Tapi jangan lama sangat, takut nanti keluarga I terima pinangan dari orang lain pulak.” Ujar Yuli, bimbang. Aisy sekadar mengangguk sebelum menyambung makannya.
Fikiran Aisy melayang jauh, dia sendiri sudah tidak tahu bagaimana hendak meyakinkan keluarganya terutama sekali neneknya yang dia dan Iman takkan serasi bersama.


Iman tersenyum sendiri, nasi lemak didalam pinggannya hanya sedikit sahaja yang luak, selebihnya dia  lebih  banyak menguis. Amanda berhenti menyuap, Iman yang termenung jauh dipandangnya hairan.
“Kau ni gila ke apa senyum sorang-sorang.” Tegur Amanda. Iman mencemik.
“Tadikan aku lalu kat bilik baby tau…Ya Allah…comel giler, rasa nak picit-picit je pipi diaorang, geram sangat.” Ujar Iman, air mukanya ceria.
“Dah namanya baby…mestilah comel, pernah ke kau tengok baby tak comel.” Ujar Amanda, Iman menjelirkan lidahnya, geram pulak mendengar kata-kata Amanda.
“Aku dah boleh bayangkan, anak aku nanti mesti lagi comel…mewarisi kecantikan aku dan ketampanan daddy dia.” Ujar Iman, nak jugak puji diri sendiri. Dia tersenyum, mula memasang angan-angan. Amanda mengangguk.
“Aku pun dah boleh bayangkan, anak korang mesti comel giler….siap ada lesung pipit macam kau lagi dan ditambah dengan kekacakan daddy dia yang muka macam John Loyd Cruz tu…peh, memang boleh jadi juara pertandingan baby tercomel lah.” Ujar Amanda, Iman memandang gadis itu tajam.
“Hei…hei…siapa kata muka anak aku macam si jerangkung tu, tolong sikit yek…muka dia macam Junjin tau…diulang sekali lagi, JUNJIN…” Ujar Iman, membetulkan kesilapan Amanda.
“Hello…” Amanda melambai tangan,
“Aku tak sebut nama Doktor Rayyan pun…aku kata John Loyd Cruz...” Ujar Amanda, dia tersenyum.
“Sama la tu…” Ujar Iman tak puas hati, apa yang salahnya.
“Ha…kiranya kau mengaku la jugak yang muka dia tu macam John Loyd Cruz.” Ujar Amanda, jarinya dihala kearah Iman, pantas gadis itu menepis.
“No komen...” Ujar Iman selamba membuatkan Amanda ketawa besar, malulah tu kantoi.
“Dah la…cepat makan.” Amanda cepat-cepat menghabiskan sarapannya bila melihat Iman menolak pinggannya ketepi. Selesai bersarapan, mereka beredar.



            “Kau free tak malam ni?.” Tanya Aiman, wajah Iman berkerut.
            “Kenapa…nak ajak aku keluar?.” Tanya Iman, Aiman mengangguk.
            “Aku nak belanja kau tengok wayang and makan-makan.” Ujar Aiman, Iman terdiam seketika, berfikir.
            “Rasanya aku free malam ni, Amanda keluar dengan boyfriend dia….kakak dengan abang ipar aku keluar negara.” Ujar Iman, Aiman sudah tersenyum lebar, ada peluanglah dia.
            “Khairil dengan Badrul pun ikut sekali?.” Tanya Iman, Aiman pantas menggeleng.
            “Diaorang kerja shif malam hari ni…tak boleh join kita.” Ujar Aiman, Iman mengeluh,
            “Jadi kita berdua jelah.”
            “Ala..sesekali, apa salahnya kita dating berdua.” Iman ketawa dan mengangguk, tak salah rasanya dia menerima pelawaan lelaki itu, selagi belum terikat…haruslah dia bebas.
            “Kalau macam tu, aku jemput kau kat rumah.” Iman menggeleng,
            “Kita jumpa kat luar jelah, kau bagitau je kat mana nak jumpa.” Ujar Iman, Aiman menggeleng.
            “Tak gentleman la kalau macam ni.” Ujarnya, Iman mencemik.
            “Tak payah nak gentleman-gentleman sangat la dengan aku…geli tau tak.” Ujar Iman, dada lelaki itu ditumbuk lembut. Aiman ketawa,
            “Oklah…nanti aku message kau.” Ujar Aiman sebelum meminta diri, Iman sekadar mengangguk, dia mencapai buku laporan, masa untuk lawatan tapak.
            Aisy memeluk tubuh, dia bersandar didinding, perbualan antara dua insan itu begitu menarik perhatiannya sehinggakan api cemburunya marak menyala, bibir digigit lembut, haruskah dia biarkan semua itu berlaku sedangkan dia ada hak untuk menghalangnya.
            “Jangan haraplah kau nak bebas keluar dengan orang lain. Masa kau Cuma untuk aku je.” Bisiknya perlahan, dia mengangguk, handphone dikeluarkan dari poket seluarnya, nombor Iman didail.

Iman berjalan melenggang, lambat-lambat dia menapak menghampiri bilik Aisy yang terletak dihujung koridor. Dia mengeluh, tag nama yang tertampal dipintu dipandang sepi, dia mengeluh sebelum pintu itu diketuk perlahan. Sebaik terdengar arahan masuk diberikan, dia menolak daun pintu kedalam, meja Aisy dihampiri.
“Apa hal panggil aku?.” Tanya Iman malas. Aisy terdiam, langsung tidak menjawab malah kepalanya juga tidak diangkat, dia asyik dengan kerjanya. Iman mengeluh, ini yang buat dia angin, si jerangkung ni memang sengaja hendak mencabar kesabarannya, sengaja nak mengajak dia bergaduh.
“Doktor Aisy Rayyan Ziqry…kau kalau tak ada benda nak cakap, jangan panggil aku masuk bilik kau. Aku ada banyak lagi kerja lain nak buat, tak ada masa nak duduk percuma mengadap muka kau.” Omel Iman, geram. Meja lelaki itu ditepuk kuat.
Aisy berhenti menulis, serentak kepalanya diangkat memandang wajah kelat Iman dengan pandangan yang tajam.
“Doktor Nur Iman Qaisara….kau ingat aku nak sangat tengok muka kau yang macam tenuk tu, aku pun ada banyak kerja lain nak buat la.” Bentak Aisy, Iman mengetap bibir.
“Dah tu buat apa panggil, kalau dah tahu kau tu ada banyak kerja nak buat…ke kau rindu nak tengok muka aku…tu yang suruh aku masuk jumpa kau.” Ujar Iman, sengaja nak buat lelaki itu muntah hijau.
“Jangan nak perasan….muka tenuk kau tu, babun je yang ada selera nak tengok.” Ujar Aisy, tersenyum sinis. Iman mencemik,
“Memang la…sebab kau yang jadi babunnya.” Bisik Iman perlahan namun jelas. Aisy meletakkan pen ditangan, kasar. Dia berpusing kebelakang, sebeban kertas kerja diangkat lalu diletakkan dihadapan Iman sambil melemparkan senyum sumbing.
“Selesaikan yang ini.” Arah Aisy. Iman membulatkan mata, mulutnya ternganga. Gila, nak dia siapkan semua…banyak tu.
“Ni??semua??.” Tanya Iman inginkan kepastian, takut-takut la dia tersalah dengar ke apa. Aisy mengangguk,
“By the end of the day.” Tambahnya lagi. Rahang Iman jatuh lagi, buat kali yang kedua. Wajah Aisy dipandang tak berkelip.
“By the end of the day…maknanya tak sampai 4 jam je lagi sebelum bulan naik.” Muka Iman berkerut, mana sempat.
“Emmm…esok je tak boleh?.” Tanya Iman, cuba tawar-menawar, kot-kot la lelaki itu termakan pujuk rayunya. Aisy menggeleng, pantas.
“Today.” Ujarnya menolak, Iman mengeluh, perlahan-lahan timbunan kertas yang berat setinggi gunung Kinabalu itu diangkat.
“Nak kemana pulak tu?.” Tegur Aisy, Iman berhenti melangkah, dia berpaling.
“Nak keluarlah, siapkan kerja.” Ujarnya masam. Aisy tersenyum sinis, tangannya disilang kedada.
“Ada ke aku suruh keluar?.” Dahi Iman berkerut.
“Dah tu kalau aku tak keluar, macam mana aku nak siapkan kerja ni.” Iman mengetap gigi, sakit hati pulak rasanya.
“Aku suruh siapkan kerja…bukan suruh keluar.” Ujar Aisy, selamba. Iman mengangkat kening, mendalam maksud tu.
“Takkan la kau nak aku buat kerja ni kat sini…dalam bilik kau.” Aisy tersengih, Iman mati akal, Nampak gayanya perderaan emosinya bakal bermula. Kepalanya ditunduk, perlahan-lahan dia bergerak kearah sofa, dalam hati mulalah nak menyumpah seranah lelaki itu, tak ada hati perut langsung.




Aisy tersenyum, sembunyi, melihat gelagat Iman yang macam cicak kepanasan membuatkan dia terasa hendak ketawa, serba tak kena dibuatnya. Dia tahu gadis itu sedang memprotes dalam diam. Bukan dia tak kenal dengan perangai Iman Cuma dia sengaja buat tak tahu, malas nak ambil pusing. Sesekali, gadis itu perlu diajar.
“Buat kerja tu biar ikhlas. Kalau mulut tu asyik terkumit-kumit membebel macam mak nenek, macam mana nak dapat berkat.” Ujar Aisy, Iman mendengus.
“Ada aku kisah, mulut aku…suka hati aku la.” Bebel Iman perlahan, jari-jemarinya masih ligat menari diatas helaian kertas.
“Memang la mulut kau…kalau mulut orang lain, dah lama kena simen.” Ujar Aisy, Iman mengetap bibir, buku rujukan yang setebal kamus dihempas kuat, biar runtuh meja kopi si jerangkung ni.
“Buku tu ilmu….marah-marah macam tu, tak melekat ilmu tu dalam kepala…nanti sia-sia je gelaran doktor tu.” Ujar Aisy lagi, Iman berhenti menulis, Aisy dipandangnya macam hendak dimakan.
“Mulut kau tu diam boleh tak…kan tak pasal-pasal, aku suruh kau kunyah buku ni semua.” Sudahlah rancangannya hendak keluar dengan Aiman gagal dan lelaki ini pulak sengaja hendak menambah kesengsaraannya. Aisy ketawa,
“Doktor Nur Iman Qaisara…kau, bila marah sebijik macam muka mak lampir yang baru lepas jatuh longkang…bukan buat orang takut, tapi makin nak gelak.” Sepantas kilat, sebiji buku melayang tepat mengenai muka Aisy, nasib baik dia sempat mengelak, kalau tidak patah tulang hidungnya.
“Amboi..gurau kasar.” Ujar Aisy, Iman menutup telinganya, serabut kepalanya asyik mendengar celoteh Aisy.
“Diam lah…” Jerit Iman, kuat. Aisy ketawa lagi,  sikitpun dia tidak marah dengan perlakuan gadis itu asalkan budak tiga suku itu ada depan matanya. Tangan diangkat tanda dia menyerah, tak mahu menganggu kerja Iman lagi.




Iman mengeliat membetulkan pinggangnya yang lenguh, bersimpul habis urat sarafnya gara-gara tugasan yang diberikan Aisy. Buku ditutup sebelum disusun kemas, kepalanya diangkat, memandang kearah meja Aisy.
“Hampeh punya orang, aku duk sibuk-sibuk siapkan kerja....kau boleh hilang pulak tinggalkan aku.” Omel Iman, geram. Jam ditangan direnung, sudah menginjak pukul 9.00 malam. Buku-buku rujukan yang bersepah diatas meja dibiarkan, tak kuasa dia nak tolong mengemas.
            “Pandai-pandai lah kau jerangkung kemas sendiri....aku dah tolong siapkan kerja ni pun dah kira bagus.” Ujar Iman, beg sandangnya diangkat lalu disangkut kebahu sebelum kakinya melangkah keluar dari ruang pejabat Aisy.
Sebaik sahaja Iman menghilang, Aisy muncul dengan semug milo panas dan sepiring biskut, prihatin juga dia dengan kebajikan Iman.
            Aikk...mana pulak budak tiga suku ni hilang. Rasanya masa aku tinggalkan dia tadi, dia masih tercongok kat sofa. Cepat sangat hilang, takkan dah kena culik kot.” Handphone dikeluarkan dari poket seluar, nombor Iman didail.
            ”Kau kat mana?.” Tanya Aisy.
            ”Kat bawah...kenapa?.” Tanya Iman pula.
            ”Dah nak balik?.” Tanya Aisy lagi.
            ”Dah tu...takkan nak suruh aku tidur kat sini.” Ujar Iman, kasar bunyinya. Aisy ketawa, masih marah la tu.
            ”Tak adalah...ingatkan kau dah kena culik dengan makhluk asing ke apa, takut jugak aku.” Ujar Aisy, Iman buat-buat ketawa.
            ”Tak payah nak tunjuk yang kau tu prihatin sangat la, geli urat perut aku.” Ujar Iman, giliran Aisy pulak ketawa.
            ”Aku takut kalau nenek tanya je, susah aku nak jawab nanti.” Balas Aisy, Iman mendengus,
            ”Dah la...aku nak balik ni, buang masa aku je layan kau.” Ujar Iman, sebelum memutuskan perbualan mereka.
            ”Kalau ya pun...tak payah la lekatkan handphone tu kat telinga lagi, cakap depan-depan je kan senang”. Ujar Aisy mengejutkan Iman, pantas gadis itu berpaling.
            ”Kurang asam punya jerangkung, asal kau tak cakap awal-awal yang kau dah ada kat bawah....eeee, aku bunuh jugak kau ni karang.” Marah Iman, kaki Aisy terus disepak kuat. Patutlah semua orang kat lobi ni pandang dia semacam je, siap senyum lagi, rupanya mangkuk seekor ni dah tercongok dibelakangnya.
            ”Jangan nak salahkan aku...kau tu yang tak prihatin dengan keadaan sekeliling.” Balas Aisy, geram, dahi Iman ditunjal sekuat hati, kalau boleh biar patah tulang lehernya.
            ”Jom aku hantar kau balik, karang kalau dibiar sorang-sorang, dibawa lari dek cik Cong pulak.” Ujar Aisy, tangan Iman dicapai lalu digenggam sebelum diheret keluar menuju ke keretanya.
            ”Cik Cong tu siapa pulak...girlfriend baru kau?.” Tanya Iman, Aisy ketawa,
            ”Encik Pocong...kawan kaulah.” Iman mengetap giginya, aduh sakitnya hati, dadanya dipukul lembut berkali-kali.
            Lapar tak...kalau lapar, kita pergi makan dulu sebelum balik.” Saran Aisy, Iman cepat-cepat mengangguk, memang dia betul-betul lapar, tengahhari tadi dia hanya menjamah sedikit saja nasi. Enjin kereta dihidupkan, Aisy terus memecut keluar dari perkarangan hospital menuju kearah pusat bandar.




            ”Baru balik dating ke?.” Tegur Amanda sebaik sahaja Iman melangkah masuk. Pantas gadis itu mendengus, marah.
            ”Banyak la kau punya dating...kau tak tahu aku kena dera teruk hari ni.” Ujar Iman, punggungnya dihenyak diatas sofa, gelas air milik Amanda dicapai lalu diteguk habis, sekali nafas, hish...tak senonoh, entah-entah bismillah pun tak baca.
            ”Siapa yang dera kau?.” Tanya Amanda terkejut, sungguh dia tidak tahu.
            ”Si jerangkung tu la, suruh aku siapkan kerja sebelum matahari terbenam...ada ke patut, dah la tinggi menggunung....bagi masa ciput je.” Adu Iman, Amanda ketawa.
            ”Patutlah masa aku call kau tadi, dia yang angkat.” Ujar Amanda, Iman mengangkat keningnya.
            ”Kau call aku?.” Tanya Iman, Amanda mengangguk.
            ”Mangkuk ayun punya manusia, dia tak cakap pun kat aku yang kau ada call.” Ujar Iman, tak puas hati, sofa ditumbuk kuat.
            ”Dia cakap apa dengan kau?.” Tanya Iman lagi, masih tak berpuas hati bila Aisy melanggar privasinya.
            Dia suruh aku balik dulu, katanya kau kena temankan dia siapkan kerja.” Ujar Amanda, lagilah Iman menyinga, pantas lengan Amanda ditarik sebelum digigit.
            ”Sakit la....” Marah Amanda, kepala Iman ditolak menjauh.
            ”Yang kau pergi dengar cakap dia tu kenapa, sengal la kau ni.” Omel Iman geram, lengan Amanda yang sudah berbekas dengan kesan gigitannya digosok lembut.
            Dah tu nak suruh aku pergi rempuh masuk bilik dia semata-mata nak selamatkan kau.” Ujar Amanda, Iman mengangguk.
            ”Gila kau...tak pasal-pasal aku kena tindakan tatatertib.” Ujar Amanda, Iman ketawa.
            At least kawan baik baik kau ni terselamat.” Amanda mencemik, mereng betul otak budak sekor ni.
            ”Dah...pergi mandi, busuk.” Tubuh Iman ditolak,
”Ooo...busuk yer..” Ujar Iman, dia tersengih pantas digeselkan tubuhnya ke tubuh Amanda sebelum melarikan diri tatkala jeritan gadis itu memecah kesunyian rumah mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan